Jeśli chce się wyciągnąć większą moc z
silnika to trzeba naprawić sprzęt u lepszych mechaników .
W grze jest dostępnych wielu różnych
mechaników, którzy są opisani przez następujące parametry:
- umiejętność - oznacza o ile dany
mechanik może maksymalnie polepszyć moc motoru (max. 20)
- niezawodność - im wyższa tym większa
jest minimalna wartość o którą sprzęt będzie polepszony (max. 20)
- max. sprzęt - oznacza maksymalną moc sprzętu,
którą mechanik może jeszcze polepszyć
Aby zobaczyć informacje o mechaniku
wystarczy na niego najechać i wcisnąć klawisz 'i'.
Każdy zawodnik może mieć do 3 motorów, w
menu kupowania i remontowania motorów przechodzenie pomiędzy motorami
odbywa się za pomocą strzałek (jeśli na danej pozycji nie ma żadnego
motoru to pojawi się napis 'brak', taki motor każdego zawodnika jaki będzie
wybrany zostanie ustawiony jako główny i na nim zawodnik będzie jechał
podczas zawodów, można to jednak zmienić przed każdymi zawodami (jeśli
oczywiście zostało to wybrane w opcjach).
WYNAGRODZENIA DLA ZAWODNIKÓW
Oczywiście żaden zawodnik nie będzie jeździł
za darmo. Oprócz tego, że każdy z nich chce pewnej sumy pieniędzy za
podpisanie kontraktu (o tym dokładniej przy transferach) to dodatkowo płacisz
im za każdy zdobyty punkt (bonusy też). Każdy zawodnik ma zapisaną w
kontrakcie sumę pieniędzy jaką dostaje za 1 punkt, ustalana jest ona przy
podpisywaniu kontraktu . Jednak oprócz tego możesz ich dodatkowo zmotywować
dając im dodatkowe premie za zdobycie 10 punktów lub zwycięstwo. Premie
ustala się po wyborze Ustalanie premii, cen biletów itp. z menu Finansów.
Polecane premie przez autorów (standardowe):
I Liga: - za 10 pkt.: ok. 6000 zł.
- za zwycięstwo: ok. 15000 zł.
II Liga: - za 10 pkt.: ok. 4000 zł.
- za zwycięstwo: ok. 10000 zł.
III Liga: - za 10 pkt.: ok. 2000 zł.
- za zwycięstwo: ok. 5000 zł.
Oczywiście jak będziesz dawał większe
premie tym zawodnicy będą jeszcze bardziej zmotywowani do walki.
WIADOMOŚCI
Wiadomości to jeden z ważniejszych elementów
gry. Jest bardzo ważne, aby śledzić na bieżąco informacje, które dopływają
do twojego klubu. Aby wejść do wiadomości należy wybrać Klub a
następnie Wiadomości. Będziemy mieli wówczas do wyboru
przeczytanie wiadomości, odpowiedzenie na niektóre z nich, a także wysłanie
podania o organizację różnych turniejów. Można także wycofać
zawodnika z każdego turnieju, więc jeśli nie chcesz aby jakiś zawodnik
jechał w danym turnieju wystarczy wybrać Wycofanie zawodników z
turniejów a następnie interesujący nas turniej i danego zawodnika.
Jeśli przyjdzie do twojego klubu nowa
wiadomość w menu podstawowym (tam gdzie jest DALEJ) przy twoim
nazwisku pojawi się znaczek 'NEW', który po wejściu do Wiadomości zniknie.
TRENINGI
Trenowanie zawodników jest jedną z ważniejszych
rzeczy w grze. Dzięki niemu zawodnicy mogą podnosić swoje kwalifikacje,
oczywiście nie każdy może być Tomkiem Gollobem, ale w pewnym
stopniu na pewno może się polepszyć. Każdy zawodnik może trenować pięć
podstawowych umiejętności: siłę, technikę jazdy, technikę startu,
refleks i waleczność. Dodatkowo dostępne są trzy rodzaje treningów
specjalnych: ogólna dyspozycja (polecany gdy zawodnik ostatnio mało jeździł
i jest nie objeżdzony na torze oraz gdy ma niską formę), psychika
(polecany gdy zawodnik ma słabą psychikę lub na skutek kontuzji nie
doszedł do pełnej równowagi psychicznej) i rehabilitacja po kontuzji
(polecany po kontuzji, z reguły max. do 3 tygodni, powoduje znaczny wzrost
kondycji i powrót do dyspozycji sprzed kontuzji) . Dostępnych jest kilka
stopni intensywności treningu (dla każdego typu treningu osobno). Im całościowy
trening jest bardziej intensywny tym zawodnik jest bardziej obciążony i
narażony na kontuzję. Ja proponuję ustalenie treningu tak by obciążenie
wynosiło ok. 100-130 procent. Wpływ na treningi zawodników ma pierwszy
trener, który pomaga zawodnikom w rozwijaniu umiejętności (jeśli
przyjmiemy słabego trenera lub tym bardziej w ogóle nikogo nie zatrudnimy
jako trenera to zawodnicy będą się wolniej rozwijali).
Jednak nie tylko sam trening podnosi umiejętności
zawodników. Jak wiadomo najlepszym treningiem dla młodych zawodników są
zawody dlatego juniorzy powinni często startować jak np. w turniejach
kwalifikacyjnych kadry juniorów, MDMP, meczach towarzyskich, innych
turniejach indywidualnych, a nawet w lidze. Bez częstych startów zawodnik
będzie się rozwijał o wiele wolniej. Podobnie starsi zawodnicy jeśli
będą bardzo rzadko uczestniczyli w różnorodnych zawodach to będą jeździli
słabiej od tych, którzy mają częstszą styczność z torem i zamiast
robić postępy będą się pogarszali. Ponadto zawodnicy często startując
zdobywają doświadczenie i stają się coraz dojrzalszymi żużlowcami
umiejącymi zachować się w każdych, szczególnie najtrudniejszych wyścigach
i sytuacjach, co oczywiście przekłada się na ich sportowy wynik.
SPONSORZY I MEDIA
W grze każdy zespół może mieć dwóch
sponsorów jednocześnie. Pierwszy - jest to sponsor główny, którego
nazwa widnieje w nazwie twojego zespołu, jest on (oprócz wpływów z biletów)
najważniejszym źródłem dochodów twojego klubu, będzie ci on płacił
co tydzień ustaloną sumę pieniędzy. Aby go przyjąć należy wejść do Obsługa
sponsorów z menu Klub i wybrać Podpisanie umowy ze sponsorem
głównym. Następnie pojawi się lista chętnych sponsorów do
finansowania twojego zespołu (w im wyższej będziesz lidze, a także czym
lepiej będziesz jeździł tym więcej sponsorów będzie chciało wspomóc
twój klub), wybierz tego, który ci najbardziej odpowiada. Naciśnij na nim
i pojawi się strona gdzie będziesz musiał wybrać na jaki okres chcesz
przyjąć sponsora.
Drugim sponsorem jakiego możesz mieć jest
sponsor dodatkowy, którego reklamy są umieszczane na miejscach reklamowych
podczas każdych zawodów odbywających się na twoim stadionie, będziesz
ci on płacił za każdy mecz na twoim stadionie sumę pieniędzy jaka została
ustalona za każde miejsce reklamowe. Dlatego opłaca się na samym początku
kupić tyle miejsc reklamowych ile się da. Jest to dość spory wydatek,
ale który bardzo szybko się zwróci. Przyjęcie sponsora dodatkowego
odbywa się na tej samej zasadzie co głównego, przy czym należy wybrać Podpisanie
umowy ze sponsorem dodatkowym.
Jeśli już podpisałeś kontrakt ze
sponsorem, jednak nie podoba ci się on to możesz zerwać z nim kontrakt,
jednak wiąże się to z pewnymi karami pieniężnymi za nie wywiązanie się
z umowy.
Następnym źródłem dochodów są zyski z
transmisji radiowych i telewizyjnych. Aby podpisać kontrakt z jakimś
radiem lub telewizją należy z menu Klub wybrać Media. Następnie
wybierany czy chcemy podpisać kontrakt z telewizją czy radiem i pokazuje
się nam lista dostępnych telewizji lub rozgłośni radiowych (Oczywiście
im twój zespół jest w wyższej lidze i osiąga lepsze wyniki tym więcej
stacji telewizyjnych i radiowych będzie chciało transmitować twoje
mecze). Pieniądze dostajesz za każdy mecz ligowy jaki odbył się na twoim
stadionie, a także za niektóre inne imprezy. Kontrakt obowiązuje do końca
każdego roku.
PRZYGOTOWANIE ZAWODNIKÓW DO SEZONU
Bardzo ważną sprawą w grze jest dobre
przygotowanie zawodników podczas przerwy zimowej. Jak wiadomo dobre wyniki
nie przychodzą same i nawet najlepsi zawodnicy jak źle przepracują zimę
to potem jeżdżą bardzo słabo. Dlatego od tego jak twoi zawodnicy
przepracują zimę w dużej mierze będą zależały ich późniejsze wyniki
(szczególnie w I połowie sezonu). Ustalać obozy można od 49 tygodnia
roku poprzedniego do 8 tygodnia roku następnego. Każdy zespół może
wyjechać na dwa obozy podczas zimy. Aby zaaranżować obóz należy wybrać
z menu Finansów opcje Obozy Szkoleniowe, a następnie
zdecydować który obóz chcemy zorganizować (I czy II). Wtedy przechodzimy
do menu, w którym możemy wybrać obóz, który najbardziej odpowiada
naszym wymaganiom. Każdy z nich jest opisany przez kilka parametrów. Przy
każdym z nich znajdują się gwiazdki ('*'), im ich więcej tym dany aspekt
jest lepszy w wybranym obozie (max. to 5 gwiazdek). Każdy obóz jest
scharakteryzowany następująco:
- baza treningowa i warunki treningowe - określają
możliwości trenowania siłowego i ogólnorozwojowego. Im wyższe tym
zawodnicy lepiej przygotują formę do zbliżającego się sezonu.
- warunki torowe - określa możliwość
trenowania na torze (jeśli nie ma toru żużlowego w danym mieście to
oznaczone to będzie przez '-')
- przyg. wytrzymałościowe - określa możliwości
przygotowania się do sezonu pod względem kondycyjnym. Im wyższy tym
zawodnicy mają większe możliwości zdobycia lepszej wytrzymałości i tym
samym lepszego przetrwania trudów sezonu, zawodnik będzie się mniej męczył
częstymi startami
- komfort - im wyższy tym lepszy jest
standard miejsca, hotelu gdzie zawodnicy będą trenowali. Lepszy komfort z
pewnością zwiększy morale zawodników jak i relacje do klubu i menadżera
dzięki zapewnieniu godziwych warunków treningu.
W ciągu obozów zawodnicy pracują nad
uzyskaniem jak najwyższej formy na najbliższy sezon. Jednak to nie tylko
zależy od jakości obozu (choć to jest czynnik dominujący) ale także od
aktualnego usposobienia zawodnika i innych czynników losowych, które mogą
zmodyfikować tryb przygotowania do sezonu. To jak zawodnicy przygotowali się
do sezonu nie jest widoczne dla innych, jednak trenerzy i łowcy talentów
poprzez wnikliwą analizę mogą to bardziej lub mniej dokładnie ocenić.
Widoczna jest tylko ich aktualna forma, która ciągle się zmienia w zależności
od treningu i wydarzeń losowych.
Następnym etapem przygotowań do sezonu są
mecze towarzyskie. Zawodnikom potrzebne jest trochę objeżdzenia przed
sezonem i dlatego właśnie potrzebne są mecze towarzyskie. Po za tym w
trakcie tych meczów możesz sprawdzić aktualną formę zawodników i
ukształtować pierwszy skład zespołu. Mecze towarzyskie organizować
przez cały rok, jednak najbardziej uzasadniony czas do ich organizacji to
11-14 tydzień. Aby taki mecz zorganizować należy z menu Klub opcje
Zorganizowanie turniejów towarzyskich, a potem pojawi się menu
gdzie będziemy mogli wybrać datę spotkania, przeciwnika a także miejsce
gdzie ma się odbyć mecz. Jeśli klub przeciwny jest prowadzony przez
komputer oraz będzie miał wolny termin i będzie chętny to pojawi się
napis z potwierdzeniem. Jeśli natomiast klub, który wybrałeś jest klubem
innego gracza to zostanie mu wysłana wiadomość z twoją propozycją. Aby
odpowiedzieć na wiadomość należy z menu podstawowego wybrać Wiadomości
a, następnie Odpowiedzenie na wiadomości. Wtedy pojawi się nam
lista wiadomości, na które możemy odpowiedzieć. Można także
zorganizować turniej indywidualny treningowy, by sprawdzić zawodników w
inny sposób. Można to zrobić po wybraniu opcji Zorganizowanie turnieju
indywidualnego z menu Zorganizowanie turniejów towarzyskich (dokładny
opis jak to zrobić znajduje się w części Organizacja
własnych turniejów indywidualnych).
Ja proponuje gdzieś ok. 4-6 meczy
towarzyskich przed sezonem. Oczywiście musisz pamiętać, że zawodnicy, którzy
źle przepracują zimę, albo jeżdżą bardzo sporadycznie w meczach będą
odstawać w umiejętnościach od tych, którzy mogą bardzo często
uczestniczyć w różnorodnych zawodach.
STADION
W grze dostępnych jest wiele możliwości
rozbudowania stadionu. Im lepszy masz stadion tym chętniej kibice przychodzą
na twoje mecze, a także masz większe szanse na otrzymanie organizacji
prestiżowych imprez (o tym dokładniej później)
Możliwości rozbudowywania stadionu:
Dobudowanie krzesełek - koszt
(5000*standard krzesełek) zł. za 100 krzesełek
Standard krzesełek:
Nawierzchnia toru:
- budowa nawierzchni słabej - koszt: 100000
zł.
- budowa nawierzchni dobrej - koszt: 200000 zł.
- budowa nawierzchni bardzo dobrej - koszt:
300000 zł.
przy budowie należy wybrać typ toru: twardy
(bardziej liczy się start), grząski (starta nie ma tak dużego znaczenia,
można sporo wyprzedzać na dystansie), normalny (wypośrodkowane znaczenie
startu i walki na torze)
Tablica wyników:
- zwykła - koszt: 50000 zł.
- elektroniczna - koszt: 150000 zł.
Oświetlenie:
- dokupienie 500 luxów - koszt: 200000 zł.
Zadaszenie stadionu:
- koszt: 150000 zł. za 1000 krzesełek
Infrastruktura:
- polepszenie ze bardzo słabej na słabą -
100000 zł.
- polepszenie ze słabej na średnią -
200000 zł.
- polepszenie ze średniej na dobrą - 300000
zł.
- polepszenie z dobrej na bardzo dobrą -
400000 zł.
- polepszenie z bardzo dobrej na wspaniałą
- 500000 zł.
Dokupienie miejsc reklamowych - koszt:
3000 zł. za 1 miejsce
PRZYGOTOWANIE STADIONU
Na każdy mecz trzeba dobrze przygotować
tor, a także zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo. Koszt przygotowania
toru jest zależny od nawierzchni toru jaką posiadamy. Im lepsza
nawierzchnia tym więcej kosztuje przygotowanie.
Mamy następujące opcje:
- przygotowanie toru na imprezy krajowe
(liga, MDMP, turnieje towarzyskie oraz wszystkie inne turnieje o medale
mistrzostw Polski) - tutaj najlepsze jest przygotowanie dobre
- przygotowanie toru na imprezy międzynarodowe
(wszystkie eliminacje i finały mistrzostw świata) - tutaj najlepsze
jest przygotowanie bardzo dobre
- przygotowanie toru na Grand Prix - tutaj
powinno być specjalne
- spreparowanie toru - jest to specjalne
przygotowanie toru by utrudniał jazdę przeciwnemu zespołowi, a tobie ułatwiał.
Pomocne, ale grożą za to wysokie kary.
- zapewnienie bezpieczeństwa podczas Grand
Prix - tutaj powinno być wyjątkowe
- zapewnienie bezpieczeństwa podczas innych
imprez (wszystkie imprezy z wyjątkiem Grand Prix) - polecam przygotowanie
dobre
Oczywiście przygotowanie toru i zapewnienie
bezpieczeństwa podczas imprez międzynarodowych i Grand Prix odnosi się
tylko do ciebie jeśli organizujesz jakieś z tych imprez.
Za złe przygotowanie toru (albo
spreparowanie) lub nie dopilnowanie porządku na jakichś turniejach grożą
kary nakładane przez GKSŻ (Główna Komisja Sportu Żużlowego) lub FIM
(Międzynarodowa Federacja Motocyklowa).
ORGANIZOWANIE MECZÓW O DMP I MDMP
Mecze o Drużynowe Mistrzostwo Polski i Młodzieżowe
Drużynowe Mistrzostwa Polski odbywają się zgodnie z regulaminem GKSŻ,
czyli w DMP w I, II i III lidze każdy zespół odbywa dwa mecze z każdym
innym (jeden mecz na swoim stadionie i jeden na stadionie przeciwnika).
Dodatkowo w I i II lidze dochodzi runda play-off, w której zespoły są
dzielone na dwie grupy lepszą i gorszą, w ramach których ponownie każdy
z każdym jeździ mecz i rewanż. Do tego mogą dojść jeszcze baraże. Do
MDMP co roku jest przydzielanych 20 zespołów (8 z I Ligi, 8 z II Ligi oraz
4 najlepsze zespoły z III Ligi). Są one dzielone na 4 grupy po 5 zespołów.
Każdy zespół rozgrywa po 4 mecze w tym jeden na własnym stadionie.
Aby osiągnąć jakieś zyski z organizacji
meczów ligowych lub o MDMP musisz ustalić ceny biletów, które można
zmieniać w opcji Ustalanie premii, cen biletów itp. z menu Finansów.
Możemy tam ustalić ceny biletów osobno na DMP i MDMP.
Proponowane przez autorów optymalne ceny
biletów:
DMP
- I Liga - 15 zł.
- II Liga - 13 zł.
- III Liga - 11 zł.
MDMP - 5 zł.
Dodatkowe dochody wpływają do twojej kasy z
miejsc reklamowych zajmowanych przez sponsorów dodatkowych jak również z
transmisji telewizyjnych i radiowych.
Pamiętaj o odpowiednim przygotowaniu toru i
zapewnieniu bezpieczeństwa (pisałem o tym w części Przygotowanie
stadionu). Możesz oczywiście także spreparować tor co oczywiście wiąże
się z nieuczciwą rywalizacją.
Oczywiście po każdym meczu musisz też zapłacić
zawodnikom za zdobyte punkty i premie.
ORGANIZOWANIE INNYCH TURNIEJÓW
Zgłaszanie się do organizacji:
Zgłaszać swoje kandydatury do organizowania
odpowiednich turniejów można między 5 a 11 tygodniem każdego roku. Aby
zgłosić się należy wejść do Wiadomości, potem Złożenie
podania o organizację turniejów, następnie trzeba wybrać turniej który
chcielibyśmy organizować. Za organizację turniejów międzynarodowych
trzeba zapłacić, a także aby można było je organizować trzeba mieć
stadion na odpowiednio wysokim poziomie.
Oto zestawienie wymagań stadionu co do
organizacji poszczególnych imprez:
Inne imprezy nie mają żadnych wymagań.
Niektóre imprezy przyznawane są jakby z urzędu:
- Finał IMP otrzymuje Drużynowy Mistrz
Polski z poprzedniego sezonu
- Finał MIMP otrzymuje Młodzieżowy Drużynowy
Mistrz Polski z poprzedniego sezonu
- Gospodarz finału MDMP, MPPK oraz MMPPK
jest losowany wśród finalistów tego tego turniejów
Poza tym na niektórych stadionach odbywają
się cykliczne turnieje towarzyskie jak np.: Kryterium Asów w Bydgoszczy,
Łańcuch Herbowy w Ostrowie czy Turniej Gwiazdkowy w Pile.
Przeprowadzanie innych turniejów:
Musisz odpowiednio przygotować stadion i
zapewnić bezpieczeństwo (pisałem już o tym w części Przygotowanie
stadionu)
Ceny biletów są ustawione odgórne, oto
zestawienie:
Nazwa turnieju
|
cena biletu
|
Nazwa turnieju
|
cena biletu
|
Nazwa turnieju
|
cena biletu
|
Grand Prix
|
60 zł.
|
Finał ZK
|
15 zł.
|
1/4 IMŚJ
|
8 zł.
|
1/4 IMP
|
5 zł.
|
Turnieje indywidualne
|
10 zł.
|
1/2 IMŚJ
|
10 zł.
|
1/2 IMP
|
8 zł.
|
Turn. kwalif. kadry juniorów
|
2 zł.
|
Finał IMŚJ
|
15 zł.
|
Finał IMP
|
15 zł.
|
1/2 krajowych elim. do IMŚ, IMŚJ,
IME
|
5 zł.
|
1/4 IME
|
10 zł.
|
1/2 MIMP
|
5 zł.
|
Finał krajowych elim. do IMŚ, IMŚJ,
IME
|
10 zł
|
1/2 IME
|
15 zł
|
Finał MIMP
|
10 zł.
|
Finał krajowych elim. do IMEJ
|
5 zł.
|
Finał IME
|
30 zł.
|
1/2 BK
|
5 zł.
|
1/4 IMŚ
|
8 zł.
|
1/3 IMEJ
|
8 zł.
|
Finał BK
|
7 zł.
|
1/2 IMŚ
|
12 zł.
|
Finał IMEJ
|
12 zł.
|
1/2 SK
|
5 zł.
|
Wielki Finał IMŚ
|
20 zł.
|
młodzieżowe rozgrywki regionalne
|
3 zł.
|
Finał SK
|
10 zł.
|
Eliminacje
MMPPK |
5 zł. |
Eliminacje MPPK
|
10 zł.
|
DMŚ Gr. B |
20 zł. |
Finał MMPPK |
10 zł. |
Finał MPPK |
15 zł. |
DMŚ Gr. A
|
15 zł.
|
- |
- |
- |
- |
Poza tym za organizację wszelkich innych
turniejów otrzymuje się zyski z transmisji radiowych, oraz z miejsc
reklamowych. Na ważniejszych imprezach dochodzi jeszcze telewizja.
Rozliczenie po każdym ostatnim meczu odbytym
na naszym stadionie można zobaczyć po wybraniu Finanse z menu Klub,
znajduje się tam też aktualny bilans wydatków i dochodów z ostatnich 4
tygodni.
ORGANIZACJA WŁASNYCH TURNIEJÓW
INDYWIDUALNYCH
Dodatkowo można zorganizować własny
turniej towarzyski i samemu wybrać nazwę, obsadę turnieju, sponsorów,
itp. Aby zorganizować własny turniej należy wejść do menu Zorganizowanie
turnieju indywidualnego z menu Organizowanie meczów towarzyskich.
Następnie jeśli chcemy zorganizować nowy turniej wybieramy Zorganizuj
nowy turniej, a jeśli chcemy coś zmienić w innym turnieju (jeśli
takie są) wciskamy na niego. Jeśli taki turniej już się odbył to wtedy
pokażą się wyniki, a w przeciwnym razie będziemy mogli dokonać zmian.
Jeśli natomiast wybraliśmy organizacje nowego turnieju, to zostaniemy
przeniesieni do ekranu gdzie ustalimy datę turnieju, jeśli się już
zdecydujemy wciskamy Zatwierdź. Wtedy pokaże się menu z wszystkimi
opcjami, które należy ustalić aby turniej się odbył:
Typ turnieju - wybór z jakiej okazji
chcemy zorganizować turniej. Mamy do wyboru:
turniej o puchar firmy - patronat nad
imprezą sprawować będzie sponsor, od który będzie widniał w nazwie
turnieju
turniej o puchar patrona - turniej
organizowany na cześć jakiejś znanej osobistości, która sponsoruje
turniej, np. prezydenta miasta
jubileusz zawodnika - turniej poświęcony
zawodnikowi, w podziękowaniu mu za długoletnie starty na żużlu
własny turniej - turniej któremu sam wymyślasz
nazwę
turniej treningowy - turniej organizowany
wyłącznie w celach treningowych, sponsorzy nie wspomagają takich
turniejów, a zawodnicy, którzy zgodzą się wystąpić nie pobierają
raczej żadnych pensji za udział i punkty.
Zmiana typu turnieju powoduje
wyzerowanie nazwy turnieju, stawki zawodników, a także sponsorów!
Nazwa turnieju - wybór nazwy dla
turnieju, jeśli wybraliśmy jako typ: własny turniej albo turniej
treningowy to sami wpisujemy nazwę, jeśli jest to jubileusz to wybieramy
zawodnika, którego chcemy uczcić, jeśli turniej o puchar firmy lub
patrona, to wybieramy takowego. Każdy z nich ma podane ile jest w stanie wyłożyć
na sponsorowanie turnieju i jakiej rnagi turnieju oczekuje w zamian.
Ranga turnieju - zależy od klasy
zaproszonych zawodników, im lepsi tym ranga turnieju automatycznie wzrasta,
wyróżniamy następujące: bardzo słaba, słaba, przeciętna, dobra,
bardzo dobra, klasa światowa. Każdy sponsor, patron imprezy lub telewizja
w zamian za wyłożenie pieniędzy na turniej chcą zapewnienia, że turniej
będzie na odpowiednim poziomie, zatem jeśli wybierzemy sponsora, który
żąda danej rangi, a nasz turniej będzie miał gorszy poziom tonie będziemy
mogli go zatwierdzić (lub później zapłacimy karę za to). Ranga turnieju
jaka jest aktualnie wypisana jest obok Aktualna ranga turnieju.
Wybór sponsorów - możemy wybrać
sponsora głównego, trzech sponsorów dodatkowych oraz telewizję
transmitującą twój turniej. Po wybraniu któregoś z nich pojawi się
lista wszystkich chętnych ze stawką jaką zapłacą za sponsorowanie i
jakiej rangi turnieju żądają w zamian.
Cena biletu na turniej - wybór cen
biletów dla kibiców. Polecam następujące bilety na poszczególne
turnieje:
- ranga bardzo słaba lub turniej
treningowy - 2 zł.
- ranga słaba - 3 zł.
- ranga przeciętna - 5 zł.
- ranga dobra - 7 zł.
- ranga bardzo dobra - 10 zł.
- ranga klasa światowa - 15 zł.
Kasa na promocję turnieju - wybór
ile pieniędzy przeznaczymy na rozreklamowanie turnieju. Na rangę klasa światowa
polecam ustawić na ok. 15-20 tyś zł., a na niższe rangi odpowiednio
mniej.
Ustalenie premii dla zawodników -
ustalenie nagród dla zawodników za zajęcie miejsca od 1 do 8 oraz stawki
za każdy zdobyty punkt. Każdy zawodnik przyjeżdżając na turniej chce
spełnienia jego żądań czyli ustalenia przynajmniej takiej stawki za
punkt i puli nagród jakiej chce. Oczywiście im lepszy zawodnik tym będzie
żądał większej stawki za punkt i wyższej puli nagród.
Wybór obsady turnieju - tutaj wybiera
się zawodników, których chcemy zaprosić na turniej. Najpierw wybieramy
numer startowy i wciskamy na niego, a wtedy pojawi się spis wszystkich
zawodników, których możemy zaprosić. Aby zawodnik się zgodził
przyjechać musisz mu zapewnić odpowiednio wysoką stawkę za punkt i pulę
nagród oraz zaakceptować kwotę pieniędzy jaką wypłacisz zawodnikowi za
sam udział w turnieju. Na turniej treningowy nie musisz płacić zawodnikom
za punkt i za nagrody, a ponadto głównie zawodnicy mieszkający niedaleko
twojego miasta oraz obcokrajowcy szukający klubu w Polsce wyrażą chęć
startu w takim turnieju. Jeśli jakiegoś zawodnika zaprosiliśmy przez pomyłkę
to aby go usunąć z listy startowej należy wcisnąć klawisz 'Backspace'.
Zatwierdzenie zmian - zaakceptowanie
wszystkich ustaleń, których się dokonało, jeśli się tego nie wciśnie
wszystkie ostatnie zmiany zostaną anulowane! Jeśli wszystkie
ustawienia są poprawne to turniej zostanie wpisany do kalendarza.
Turniej wpisany/nie wpisany do kalendarza
- mówi czy ostatnio zaakceptowane ustawienia turnieju zostały wpisane do
kalendarza.
Odwołanie turnieju - rezygnacja z
organizacji turnieju.
Wszystkie parametry turnieju można zmieniać
tylko do 7 dni przed datą turnieju (z wyjątkiem obsady turnieju, którą
można zmieniać cały czas)
SZKOLENIE MŁODZIEŻY
Ważnym aspektem gry jest także
wychowywanie własnych zawodników, którzy w przyszłości będą zdobywali
laury dla twojego zespołu. Zarządzać szkółką żużlową można po
wybraniu Szkolenie Młodzieży z menu Klub. Możemy tam
przeznaczyć pewną ilość pieniędzy na szkolenie poszczególnych zawodników.
Każdy zawodnik jest charakteryzowany przez jeden współczynnik, który
określa jego umiejętności. Im on jest wyższy tym większe umiejętności
już zdobył. Oczywiście im więcej pieniędzy będziemy przeznaczali na
danego zawodnika tym szybciej będzie się rozwijał, jednak ważna jest także
długość szkolenia każdego z zawodników. Im zawodnik będzie dłużej ćwiczył
w szkółce tym zdobędzie większe doświadczenie i będzie się szybciej
uczył i rozwijał w przyszłości. Dodatkowo wpływ na rozwój zawodników
ma trener młodzieży - im lepszego trenera młodzieży zatrudnimy tym
szybciej adepci będą podnosili swoje umiejętności (jeśli nie mamy
trenera młodzieży, to w szkółce pracuje pierwszy trener, ale wtedy jego
efektywność pracy drastycznie spada). Jeśli zawodnik ci się nie
podoba i uważasz, że nie warto go dłużej uczyć możesz go wyrzucić ze
szkółki. Gdy zauważysz, że zawodnik już zdobył odpowiednie umiejętności
możesz go wysłać na egzamin, który kosztuje 1000 zł. - aby to zrobić
należy wejść do opcji Wybranie zawodników na egzamin i przy tych
zawodnikach których chcesz wysłać na egzamin zaznaczyć 'TAK'. Egzamin
odbywa się zawsze trzy razy w roku.
Radzę wysyłać zawodników na egzamin jeśli
zdobędą przynajmniej umiejętności 60, gdyż gorsi zawodnicy często
nie są w stanie go zdać.
Musisz także pamiętać, że aby zawodnik mógł
zdobyć licencję żużlową musi mieć ukończone przynajmniej 16 lat, więc
jeśli wyślesz młodszego zawodnika na egzamin to i tak nie zostanie on do
niego dopuszczony.
Możliwe jest także sprawdzenie jak ocenia młodych
adeptów trener, aby to zrobić należy wybrać opcję Ocenianie adeptów
(oczywiście im trener ma większe umiejętności oceniania tym większe
prawdopodobieństwo, że jego ocena jest zbliżona do rzeczywistego talentu
adepta).
PRACOWNICY KLUBU
Aby twój klub lepiej funkcjonował powinieneś
także zatrudnić sztab szkoleniowy jak i sztab medyczny.
Sztab szkoleniowy: masz tutaj trzy
etaty: pierwszy trener, trener młodzieży i łowca talentów. Wszyscy oni są
scharakteryzowani przez następujące umiejętności - każdy w skali od 1
do 20 (w nawiasach podane zostały etaty na których dana umiejętność
jest najbardziej potrzebna):
- szkolenie techniczne - umiejętność
trenowania techniki jazdy i techniki startu (pierwszy trener)
- szkolenie fizyczne - umiejętność trenowania siły, refleksu i waleczności
(pierwszy trener, trener młodzieży)
- praca z młodzieżą - umiejętność szkolenia młodych zawodników
(trener młodzieży)
- praca ze szkółką - umiejętność pracy w szkółce (trener młodzieży)
- motywacja - umiejętność zmotywowania zawodników przed ważnymi meczami
(pierwszy trener)
- utrzymanie dyscypliny - zdolność utrzymania dobrej atmosfery w zespole
(pierwszy trener)
- ocenianie zdolności - umiejętność dokładnej oceny różnych zdolności
zawodnika (łowca talentów)
- ocenianie potencjału - umiejętność dokładnej oceny talentu i
predyspozycji zawodnika (łowca talentów, trener młodzieży)
Pierwszy trener głównie zajmuje się
pierwszym zespołem, trenuje ich i motywuje do jazdy, trener młodzieży
zajmuje się trenowaniem adeptów szkółki i przygotowywaniem ich do
egzaminu na licencję. Natomiast łowca talentów może ocenić każdego
zawodnika (w skali od 40 do 100), co na pewno będzie pomocne przy
wystawianiu składu lub kontraktowaniu obcokrajowców, z jego raportu można
także dowiedzieć się jak dany zawodnik jest przygotowany do sezonu lub co
jest przyczyną jego słabszej jazdy (oczywiście im lepszy łowca talentów
tym jego oceny będą lepiej odzwierciedlały rzeczywisty stan). Dodatkowo w
menu Zawodnicy po wybraniu Opinie o zawodnikach można
przeczytać uwagi trenerów o każdym zawodniku.
Sztab medyczny: masz tutaj dwa etaty:
lekarza i psychologa. Każdy jest scharakteryzowany przez umiejętności w
skali od 1 do 20. Psycholog pomaga zawodnikom wyjść z depresji po ciężkich
kontuzjach i szybciej powrócić im do pełnej dyspozycji, jak również
poprawia odporność psychiczną. Lekarz natomiast zmniejsza ryzyko kontuzji
podczas upadków na torze oraz trochę przyspiesza leczenie zawodników.
Zarówno sztab medyczny, jak i sztab
szkoleniowy kontraktuje się w menu Transfery. Należy odpowiednio
wybrać Kontraktowanie sztabu medycznego lub Kontraktowanie sztabu
szkoleniowego. Należy wybrać pracownika, którego chcemy zatrudnić,
zaproponować kontrakt i zatwierdzić. Ustalenie danej wartości na wysokości
żądań pracownika - wciśnięcie 'Spacji'. Tak samo się przedłuża
kontrakt. Jeśli natomiast chcemy zerwać z kimś kontrakt, to należy wcisnąć
Zerwanie kontraktu i następnie potwierdzić (oczywiście wiąże się
to z karą).
TRANSFERY
Oczywiście ważne są także transfery. W
menu Transfery mamy do wyboru kontraktowanie obcokrajowców, wypożyczanie
na mały kontrakt oraz kupowanie zawodników z listy transferowej. Możliwe
jest też przedłużanie kontraktów, renegocjonowanie ich oraz wyrzucanie
zawodników ze składu. Postaram się je teraz krótko omówić:
Kontraktowanie obcokrajowców:
Aby zwiększyć siłę zespołu warto
zakontraktować zawodników z zagranicy. Możesz w sezonie zakontraktować
maksymalnie 3 obcokrajowców, przy czym w jednym meczu może maksymalnie
pojechać 2. Poza tym w zależności od tego jakie wybrałeś ustawienia gry
może być narzucony górny zakres KSM dla dwójki obcokrajowców (np. 16).
Aby zakontraktować obcokrajowca najpierw wybierz zawodnikom, który cię
interesuje a, następnie zostaniesz przeniesiony do negocjacji. Musisz
ustalić na jak długi okres chcesz podpisać kontrakt, a także ile dasz
zawodnikowi za podpisanie kontraktu, ile będziesz mu płacił za każdy
zdobyty punkt i za przyjazd na mecz. Po za tym możesz zagwarantować
zawodnikowi jakąś minimalną ilość meczy w których wystąpi. Musisz się
jednak wtedy z tego wywiązać, bo w przeciwnym wypadku zapłacisz karę. Na
początku widzisz żądania zawodnika, jeśli je spełnisz to zawodnik
raczej je zaakceptuje, ale oczywiście możesz się z nim targować, np.
obniżając pozycję X, a zwiększając pozycję Y. Ustalenie danej wartości
na proponowaną przez zawodnika - wciśnięcie 'Spacji'. Lepsi zawodnicy od
razu żądają minimalnej liczby występów, zatem gdy ją drastycznie
zmniejszysz to mogą nie chcieć podpisać kontraktu na takich zasadach i
wtedy nawet zwiększenie innych pozycji może nie pomóc.
Wypożyczanie zawodnika na mały kontrakt:
W trakcie sezonu (od 11 do 42 tygodnia), aby
wzmocnić swój zespół możesz wypożyczyć zawodnika z innego zespołu na
mały kontrakt jeśli takowy nie jechał jeszcze żadnego wyścigu w
oficjalnych zawodach. Możliwi zawodnicy są wypisani po wybraniu opcji wypożyczenia.
Wybierz tego, którego chcesz wypożyczyć. Następnie wypisana zostanie
cena jaką będziesz musiał zapłacić oraz stawkę za punkt jaką będziesz
płacił danemu zawodnikowi. Niektórzy zawodnicy nie chcą jeździć z różnych
względów w danym klubie i wtedy pojawi się o tym informacja. Tacy
zawodnicy na pewno będą chcieli przyjść do twojego klubu. Jeśli się
zgadzasz na podane warunki to wciśnij przycisk Wypożyczenie. Jeśli
przeciwny klub (jeśli jest prowadzony przez komputer) się zgodził to
zostanie wypisane potwierdzenie. Natomiast jeśli jest to zespół
prowadzony przez innego gracza to zostanie do niego wysłana wiadomość, na
którą może odpowiedzieć. Na wiadomość odpowiada się w po wybraniu Odpowiedzenie
na wiadomość z menu Wiadomości. Wypożyczenie będzie trwało
do 52 tygodnia danego roku.
Zakupienie zawodnika z listy transferowej:
Najlepszym sposobem na pozyskanie zawodnika
jest poczekanie do ogłoszenie listy transferowej, która jest ogłaszana 2
dnia 1 tygodnia. Trafiają tam wszyscy zawodnicy, którzy zostali na nią
wystawieni. O wystawianiu zawodników na listę za chwilę. Aby kupić kogoś
z listy trzeba wybrać zawodnika którego chcemy kupić, a następnie złożyć
ofertę klubowi ile chcemy za niego zapłacić. Wybieramy także typ
transferu: definitywny lub 1-roczne wypożyczenie. Przy wypożyczeniu
polecam złożenie oferty w wysokości ok. 30% ceny na liście. Teraz trzeba
poczekać na odpowiedź. Wiadomość przyjdzie do ciebie po paru dniach. Jeśli
klub się nie zgodził to musisz ponownie złożyć ofertę, a jeśli ofertę
przyjął to ponownie wejdź na liście na tego zawodnika i złóż mu
propozycję kontraktu. Musisz mu ustalić status, kwotę jaką otrzyma za
podpisanie kontraktu, stawkę za punkt oraz max. kwotę za jaką może być
wystawiony na listę transferową po skończeniu kontraktu. Najważniejsze
jest ustalenie statusu, w którym mniej więcej określasz jaką rolę w
zespole będzie spełniał dany zawodnik. Mamy do wyboru: zawodnik kluczowy
(lider zespołu, będzie jeździł prawie w każdym meczu), zawodnik
podstawowy (zawodnik ważny dla zespołu choć nie lider, będzie jeździł
w większości meczów (ok. 75%)), zawodnik rezerwowy (zawodnik poza składem,
jednak walczący o miejsce w składzie i oczekujący występów w
przynajmniej kilku meczach), zawodnik młodzieżowy (zawodnik młody,
jeszcze się uczący, nie wymagający występów w lidze), zawodnik
niepotrzebny (zawodnik, dla którego nie widzisz miejsca w składzie i
zamierzasz go wypożyczyć na mały kontrakt). Każdy zawodnik proponuje
status jaki mu najbardziej odpowiada, oczywiście możesz mu zaproponować
inny, ale nie wszystkie statusy mogą mu odpowiadać. Ponadto dobrze
przemyśl jaki status dajesz jakiemu zawodnikowi, gdyż jeśli zawodnik będzie
jeździł mniej niż ma zapisane w kontrakcie, to może być niezadowolony.
Oczywiście zmiana statusu wiąże się ze zmianą żądań przez zawodnika.
Możliwe jest targowanie się z zawodnikiem poprzez zmianę różnych
pozycji kontraktu. Ustalenie danej wartości na proponowaną przez zawodnika
- wciśnięcie 'Spacji'. Gdy już przygotowałeś kontrakt, naciśnij Zatwierdzenie.
Teraz pozostaje już nam czekać na odpowiedź od zawodnika czy wybrał naszą
propozycję czy nie. Jeśli chcesz sprzedać twojego zawodnika, który jest
na liście musisz go wybrać, a następnie wcisnąć Podgląd propozycji
innych klubów. Wtedy wyświetlą się propozycje z innych klubów
zainteresowanych kupnem danego zawodnika. Jeśli jakaś ciebie interesuje
wciśnij 'Enter' co spowoduje jej zaakceptowanie i danie pozwolenia na
negocjacje z zawodnikiem. Jeśli natomiast oferta ci nie odpowiada wciśnij
'Spacja' co spowoduje odrzucenie oferty. Musisz jednak pamiętać, że jeśli
nie pozwolisz zawodnikowi odejść do żadnego klubu, a sam będziesz się
ociągał z podpisaniem kontraktu, to zawodnik może się zdenerwować na
ciebie. Jeśli żaden klub nie złoży zawodnikowi propozycji startów albo
ty żadnej oferty nie zaakceptujesz oraz nie podpiszesz z nim kontraktu
osobiście to zawodnik pójdzie na karencje jeśli kontrakt z twoim klubem
wygasł lub pozostanie w twoim klubie jeśli ma jeszcze obowiązującą umowę.
Podpisywać kontrakty z zawodnikami z listy można do końca 8 tygodnia.
Ustalanie cen zawodników i wystawianie na
listę:
Ceny za jakie zawodnicy będą wystawieni jeśli
pójdą na listę możesz zmienić po wybraniu Ustalanie cen zawodników
z menu Transfery. Ceny możesz ustalać dowolnie, przy czym nie mogą
być one wyższe od sumy zapisanej w kontrakcie. Aby ustawić cenę
sugerowaną naciśnij 'Spację'. Jednak nie dawaj zbyt wysokich cen, gdyż
wtedy inne kluby zignorują takiego zawodnika na liście. Możesz tu także
wystawić zawodnika na listę. Poprzez wciśnięcie 'Enter' zmieniasz czy
zawodnik pójdzie na listę czy nie. Jednak jeśli zawodnikowi kończy się
kontrakt to będzie on wystawiony na listę automatycznie.
Przedłużenie kontraktu:
Jeśli z jakimś zawodnikiem chcesz przedłużyć
kontrakt to najpierw wybierz go, a następnie złóż mu propozycję
kontraktu (w taki sam sposób jak na liście transferowej).
Pamiętaj, że podpisanie kontraktów z całym
zespołem kosztuje dużo pieniędzy więc musisz tak gospodarować pieniędzmi
żeby albo przedłużyć z nimi kontrakty wcześniej albo zostawić sobie
sporo pieniędzy na końcówkę sezonu.
Wyrzucenie zawodnika ze składu:
Jeśli chcesz się pozbyć zawodnika ze składu
wystarczy go wyrzucić, jednak musisz się liczyć z tym, że będziesz
musiał mu zapłacić za zerwanie kontraktu.
Renegocjonowanie kontraktu:
Z czasem jak zawodnik się polepsza a ma niską
stawkę za punkt to domaga się jej zwiększenia. Aby ją zwiększyć
wystarczy wybrać zawodnika, a następnie zmienić kontrakt. Stawka jaką
zawodnik żąda za punkt jest stała i nie możesz jej zmienić. Jeśli będziesz
zwlekał ze zmianą kontraktu może to negatywnie wpłynąć na jego formę
lub zadowolenie z klubu.
LECZENIE ZAWODNIKÓW
Czasami zawodnicy mogą doznać kontuzji i
wtedy muszą pauzować przez dłuższy czas. Można jednak skrócić czas
leczenie. Po pierwsze zatrudnienie dobrego lekarza trochę przyspieszy
leczenie, jednak nie będą to jakieś olbrzymie efekty. Dlatego jeśli
naprawdę nam zależy na szybkim powrocie zawodnika do zdrowia to należy
wysłać zawodnika na kurację. W grze mamy do wyboru dwie: leczenie za
granicą (koszt 3000 zł./tydzień) oraz leczenie specjalistyczne (koszt
10000 zł./tydzień). Zawodników na leczenie możemy wysyłać po wybraniu Stan
zdrowia zawodników z menu Zawodnicy. Mamy tam informacje o
stanie zdrowia naszych zawodników, jeśli któryś ma przewidywany czas
kontuzji na 3 i więcej tygodni to po wciśnięciu 'Enter' możemy go wysłać
na jedną z dwóch kuracji. Jest to dość kosztowne ale znacznie
przyspiesza proces leczenia (czasami nawet dwukrotnie). Jeśli raz wyślemy
zawodnika na leczenie to będzie się on tam leczył aż do całkowitego
uzdrowienia.
Zaraz po zakończeniu kontuzji polecany
jest trening rehabilitacyjny w celu odzyskania formy i dojścia do
dyspozycji sprzed kontuzji.
V. Rozgrywanie meczy
Drużynowe Mistrzostwa Polski
System rozgrywek jest zależny od tego co się
wybierze w opcjach. Poniżej opisuję system z sezonu 2003. W sezonie 2005
trochę się on różni (choć wiele rzeczy jest wspólnych).
Schemat rozgrywek z sezonu 2003:
Wszystkie zespoły są podzielone na 3 ligi:
I i II ligę, w których startuje po 8 zespołów oraz III ligę, w której
występują pozostałe. Sezon w I i II lidze składa się z dwóch części:
rundy zasadniczej, w której każdy zespół rozgrywa z każdym innym
dwa mecze: jeden na własnym stadionie i jeden na stadionie przeciwnika
(razem każdy zespół rozgrywa 14 spotkań) oraz z rundy play-off, w
której wszystkie 8 zespołów jest dzielonych na dwie grupy - lepszą i
gorszą - ze względu na ilość zdobytych punktów w rundzie zasadniczej.
Zespoły z grupy lepszej walczą w zależności od ligi o medale (I liga)
lub o awans do I ligi (II liga). W tych grupach ponownie każdy zespół
rozgrywa dwa pojedynki z każdym innym (jeden mecz u siebie i jeden na wyjeździe).
Natomiast rozgrywki w III lidze składają się z jednej części, każdy
zespół rozgrywa z każdym innym po dwa mecze, jeden na swoim stadionie i
jeden na stadionie przeciwnika. Końcowa klasyfikacja jest ustalana według
punktów zdobytych we wszystkich meczach (w I i II lidze liczą się punkty
zarówno z rundy zasadniczej jak i play-off), przy czym za zwycięstwo w
meczu zespół otrzymuje 2 punkty duże, za remis 1 punkt, a za porażkę 0
punktów.
Zespół, który w I lidze zajmie 1 miejsce
zostaje Drużynowym Mistrzem Polski, ten który będzie drugi zdobywa
tytuł pierwszego wicemistrza Polski, a ten który był trzeci zostaje
drugim wicemistrzem Polski. Zespół, który zajął 8 miejsce w I lidze
automatycznie spada do II ligi, a na jego miejsce awansuje pierwszy zespół
z II ligi. Natomiast zespoły, które zajęły 7 miejsce w I lidze oraz 2
miejsce w II lidze rozgrywają dwa mecze barażowe (po jednym na torze każdego
z dwóch zespołów). Ten, który w sumie zdobędzie więcej punktów
zapewnia sobie miejsce w I lidze w następnym sezonie, a ten który przegra
tą rywalizację będzie w przyszłym sezonie rywalizował w II lidze.
Podobnie w II i III lidze. Ten który zajmie 8 miejsce w rozgrywkach II ligi
spada bezpośrednio do III ligi, a na jego miejsce wchodzi 1 zespół III
ligi. Natomiast zespoły z 7 miejsca II ligi oraz z 2 miejsca III ligi
rozgrywają dwa mecze o to, który z nich będzie jeździł w następnym
sezonie w II lidze, a kto w III lidze.
Drużyna na mecz składa się z 6 zawodników
+ dwóch rezerwowych, przy czym pierwszym rezerwowym, a także szóstym
zawodnikiem może być tylko młodzieżowiec. Skład zespołu jest
ograniczony przez ustalony KSM dla zespołu (można go zmieniać w opcjach
lub wyłączyć). W meczu może pojechać max. dwóch obcokrajowców
jednak ich łączny KSM nie może przekraczać ustalonej liczby (można to
zmieniać w opcjach lub wyłączyć). W sezonie żużlowym 2003 oba te
ograniczenia nie obowiązywały. Mecz składa się z 15 biegów, przy czym w
pierwszych 12 każdy zawodnik jedzie po 4 razy według ustalonej tabeli
biegowej, natomiast 3 ostatnie wyścigi to tzw. wyścigi nominowane. Sam
ustalasz, w którym wyścigu i z jakiego miejsca startowego ma pojechać
dany zawodnik. Jednak w wyścigu 13 muszą jechać dwaj zawodnicy z
najmniejszymi ilościami punktów, w biegu 14 dwaj ze średnimi ilościami
oraz w 15 dwaj z najwyższymi ilościami punktów. Możesz także w dowolnym
momencie wprowadzić zawodnika rezerwowego zamiast każdego innego, pierwszy
rezerwowy może pojechać maksymalnie 5 razy, a drugi maksymalnie 4 razy. Możliwe
są także zmiany taktyczne, ale tylko wtedy kiedy twój zespół przegrywa
sześcioma lub większą ilością punktów. Zmiana taktyczna jest to
wprowadzenie dowolnego zawodnika (nie może to być drugi zawodnik
rezerwowy) za innego (młodzieżowiec może tylko jechać za młodzieżowca),
jednak każdy zawodnik może tylko raz zmienić innego w ramach rezerwy
taktycznej. Zmiany taktyczne mogą być tylko wykorzystane w biegach od 1 do
12.
Młodzieżowe Drużynowe Mistrzostwa
Polski
20 najlepszych zespołów z poprzedniego
sezonu jest dzielonych na cztery grupy po pięć drużyn. Następnie odbywa
się pięć rund po jednej na torze każdego zespołu (zawsze jedna drużyna
pauzuje). Zespół składa się z 4 zawodników plus rezerwowy. Mecz to 20
biegów, w których każdy zawodnik jedzie po 5 biegów. Rezerwowy może
zastąpić każdego innego zawodnika z zespołu w dowolnym wyścigu, jednakże
nie więcej niż pięciokrotnie. Na końcowy wynik drużyny składa się
suma wszystkich pięciu zawodników z zespołu i ustala się kolejność według
której pierwszy zespół dostaje 3 duże punkty, drugi 2 punkty, trzeci 1
punkt i czwarty 0 punktów. Po rozegraniu wszystkich pięciu rund ustala się
tabelę w każdej grupie. Zwycięzcy wchodzą do finału, który odbywa się
na torze jednego z finalistów
VI. Statystyki i informacje
W grze mamy dostępny bardzo szeroki zakres
najróżniejszych statystyk, informacji i historii z dotychczas rozegranych
sezonów w grze. Wszystko to znajduje się w menu Informacje. Mamy
tam do wyboru:
Tabele - podgląd aktualnych tabel
wszystkich trzech lig DMP oraz grup MDMP.
Statystyki - możliwość obejrzenia
statystyk dotyczących aktualnego sezonu.
Kalendarz - dokładne zestawienie
wszystkich zawodów odbywających się w najbliższym sezonie na torach całego
świata.
Terminarz i wyniki - możliwość
podglądu list startowych i obsad jeszcze nie odbytych tegorocznych turniejów
lub wyników tych, które już się zakończyły.
Informacje o zawodnikach jeżdżących w
Polsce - możliwość podglądu dokładnych informacji o zawodnikach
startujących w danym sezonie w polskich klubach.
Informacje o trenerach - dokładne
informacje o wszystkich trenerach z całego świata.
Informacje o klubach - informacje o każdym
zespole startującym w polskiej lidze wraz z zestawieniem zawodników w nim
startujących.
Historia zawodników, klubów, turniejów
- bardzo dokładne historie i statystyki wszystkich zawodników i klubów
występujących w grze oraz wszystkich odbytych zawodów.
Szukanie zawodników - wygodna
wyszukiwarka wszystkich zawodników z całego świata.
Ranking państw - zestawienie
wszystkich państw razem z przydzielonymi miejscami w poszczególnych międzynarodowych
mistrzostwach.
VII. Klawiszologia
poruszanie po wszelkich menu:
- strzałki - przechodzenie po opcjach,
- 'Enter' - zatwierdzenie
- 'Esc' - powrót do poprzedniego menu
zmienianie różnorodnych opcji, wskaźników,
współczynników, wartości:
- strzałka w prawo - zwiększenie
- strzałka w lewo - zmniejszenie
- plus '+' - zwiększenie o 10* razy więcej
- minus '-' - zmniejszenie o 10* razy więcej
* - czasami o 100 razy (np. operacje w banku)
w opcjach gdzie trzeba coś wpisać należy
wcisnąć 'Enter', aby można było zacząć wpisywanie, aby zakończyć też
trzeba wcisnąć 'Enter'
szybki zapis gry - 'q' w menu gry
podgląd danych zawodnika, trenera,
mechanika, lekarza itp. - 'i' po najechaniu na osobę (w prawie każdym
menu)
przy ustalaniu dowolnego kontraktu - 'Spacja'
ustalenie danej wartości na taką jakiej żąda zawodnik
zresetowanie ustawień wyszukiwania - 'd'
kasowanie zawodnika z listy startowej przy
organizacji turnieju - 'Backspace'
podgląd raportu łowcy talentów - 'Spacja'
na wybranym zawodniku
VIII. Porady
- na początku gry kup tyle miejsc
reklamowych ile się da, na pewno się opłaci. Podpisz także umowy z
takimi sponsorami, którzy dają najwięcej kasy.
- na początku każdego sezonu nie zapomnij o
wysłaniu swoich zawodników na obóz. Jednak szczególnie na początku nie
wyjeżdżaj na zbyt drogie obozy, gdyż twój budżet może tego nie
wytrzymać.
- pamiętaj o zorganizowaniu kilku meczy
towarzyskich na początku sezonu. Nie radzę jednak przygotowywać dobrych
sprzętów zawodnikom, gdyż według mnie jest to tylko strata pieniędzy.
Nie chodzi oto abyś wygrywał mecze towarzyskie, ale oto aby zawodnicy
lepiej wjeździli się i także abyś miał rozeznanie kto jak
przepracował zimę.
- Pamiętaj o ustaleniu dodatkowych premii,
aby zawodników bardziej zmotywować do walki.
- Oszczędzaj pieniądze, aby ci starczyło
na przedłużenie kontraktów z liderami zespołu. W I lidze w dobrym
zespole może to nawet kosztować ok. 1,2 mln zł.
- Dużo zależy od tego jaki zespół
wybierzesz. Jeśli będzie to np. Wybrzeże to będziesz musiał ciężko
walczyć o utrzymanie w lidze i osiągnięcie tego będzie dużym sukcesem,
podczas gdy grając Tarnowem czy Włókniarzem nie zakwalifikowanie się do
pierwszej czwórki pewnie będzie dla ciebie porażką.
- Wymieniaj co jakiś czas stary sprzęt na
nowy (jednak z umiarem), gdyż jeśli motor jest bardzo zużyty to tak często
się psuje, że nie warto go naprawiać.